Kron Jenő (1882-1974)

Kron Jenő   Címlap "A Nap Embere" sorozatból 35/VII számozott, aláírt hiánytalan, 10 lapos, 56×40cm litográfia mappa 1927-ből
Kron Jenő  Lap "A Nap Embere" sorozatból, 1.  44,5×30,5cm litográfia, papír  Jel. j.l. Kron Jenő
Kron Jenő  Lap "A Nap Embere" sorozatból, 2.    44,5×30,5cm litográfia, papír Jel. j.l. Kron Jenő
Kron Jenő  Lap "A Nap Embere" sorozatból, 3.   44,5×30,5cm litográfia, papír Jel. j.l. Kron Jenő
Kron Jenő  Lap "A Nap Embere" sorozatból, 4.    44,5×30,5cm litográfia, papír Jel. j.l. Kron Jenő
Kron Jenő  Lap "A Nap Embere" sorozatból, 5.   44,5×30,5cm litográfia, papír Jel. j.l. Kron Jenő
Kron Jenő  Lap "A Nap Embere" sorozatból, 6.    44,5×30,5cm litográfia, papír Jel. j.l. Kron Jenő
Kron Jenő  Lap "A Nap Embere" sorozatból, 7.    44,5×30,5cm litográfia, papír Jel. j.l. Kron Jenő
Kron Jenő  Lap "A Nap Embere" sorozatból, 8.    44,5×30,5cm litográfia, papír Jel. j.l. Kron Jenő
Kron Jenő  Lap "A Nap Embere" sorozatból, 9.    44,5×30,5cm litográfia, papír Jel. j.l. Kron Jenő
Kron Jenő  Lap "A Nap Embere" sorozatból, 10.    44,5×30,5cm litográfia, papír Jel. j.l. Kron Jenő
Kron Jenő   lap "A Nap Embere" sorozatból 35/VII számozott, aláírt hiánytalan, 10 lapos, 56×40cm litográfia mappa 1927-ből

Eugen Kron (1882-1974) 

Kassa kozmopolita, többnemzetiségű környezete több kiváló művészt adott, akinek munkássága túllépte a térség határait. Ez a magyarázata annak, hogy az úgynevezett peremjelleg bizonyos mértékig előnnyé vált. Az avantgard gondolkodás nagyobb arányú meghonosodását befolyásoló másik fontos jelenség a rajz és festőiskola megalapítása volt a Kelet-Szlovákia Múzeum épületében.

Dr Jozef Polak  Eugen Kront a korszak legismertebb grafikusát bízta meg az iskola vezetésével, amelynek sok hallgatója később neves művész lett.

Közéjük tartoznak V.Kontuly, Kmetty J., J. Collinásy, K.Sokol, J. Jakoby és mások.

Dr Jozef Poláknak a Kelet- Szlovákia Múzeum igazgatójának köszönhetően vált Kassa kulturális légkörének hajtóerejévé Eugen Kron.

Azonban kassai száműzetése Eugen Kron-t nemcsak esti rajz és grafikai tanfolyamok elkezdésére, hanem főműveinek megalkotására is ösztönözte.

Abban az időszakban születtek:

Az Ember,

Az Alkotó szellem,

A Nap embere ( Der Sonnenmensch. )        

című, legjobb grafikai ciklusai, amelyek talán nemzetközi téren is " az 1920-as évek modernista nézeteinek legigényesebb kivetítései. "

Az orosz konstruktivizmus felé orientálódó munkássága a tudományos és technikai haladás szempontjából tükrözte a valóság érzékelését.

A szociális-expresszív elgondolásokkal szemben alkotóként és gondolkodóként értelmezte a modern embert.

 

Forrás:       Közép Európai Avantgárd Rajz és Grafika Kiállítás 2001.  Győr