Perlrott Csaba Vilmos (1880-1955)

Perlrott Csaba Vilmos  Nagybányai részlet, 1920 körül 60.5×78.5 cm olaj, vászon Jelzés hátul Bírálattal
Perlrott Csaba Vilmos  A párizsi Notre Dame 64,5×53,5cm olaj, vászon  Jel. j. l. Perlrott Csaba
Perlrott Csaba Vilmos  Álarcos csendélet 90×65 cm olaj, vászon  Jel. j. l. Perlrott Csaba

Tanulmányait a budapesti Iparrajziskolában kezdte, majd Koszta Józsefnél és Nagybányán Iványi Grünwald Bélánál tanult. 1905-ben Ferenczy Károly javaslatára ösztöndíjjal a párizsi Julian akadémiára ment. Egy ideig Matisse tanítványa volt,s az 1907-es Salon d' Automne-on már a fauve-okkal együtt állított ki. Cezanne és Gauguin festészete és a kubizmus is befolyásolta stílusát. A nagybányai " neósok " egyik vezető egyénisége volt. Korábbi mestere , Iványi Grünwald mellett 1909-ben részt vett a kecskeméti művésztelep megalapításában. 1911-ben spanyolországi tanulmányútján El Greco expresszív formái hatottak rá.

Az 1910-es években Kecskeméten született csendéleteire, városképeire és aktkompozícióira a látvány expresszív torzítása és a térbeliség, tömegszerűség hangsúlyozása jellemző. 1920-23 között szintén festőművész feleségével Gráber Margittal Berlinben élt, ahol kapcsolatba került a német expresszionizmussal. Hosszabb párizsi tartózkodás után tért csak haza. A KUT-nak 1924-től törzstagja és állandó kiállítója volt. Az 1930-as évektől Szentendrén alkotva stílusában egyre inkább a posztnagybányai természet elvűség dominált, amely elsősorban tájképekben jelentkezett.

Forrás: Sümegi György / A kecskeméti művésztelep és alkotóház 1996.